Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 3 uses online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 3 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Di sebalik kehidupan ini...

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
Admin
Admin
avatar

Jumlah posting : 144
Location : Momogun Planet
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Di sebalik kehidupan ini...   23/11/2008, 11:37 am

Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan macam-macam lagi yang saya tak tahu namanya semua itu dijadikan lauk. Sementara yg selebihnya di tanam sendiri seperti tavadak, labu, timun, honew dew kampung, petola dan sebagainya...

Saya masih ingat setelah balik dari sekolah kami pergi ke sungai pergi "Monizud" dapatlah ikan sungai macam si Ampal, Gipan dan macam-macam. Kadang-kadang kalo musim tengkujuh bapa pasang Bubu atau Popok.

Kalo mau makan daging maka pergi memburu di hutan dapatlah bakas, payau dan kijang. Ringkasnya kehidupan sedemikian amat ringkas tetapi ia bukan sekadar satu cerita ia adalah pengalaman orang kampung yang miskin seperti saya. Ia bukanlah mudah bagi bapa saya kerana sejak dia diberhentikan kerja di JKR kerana enggan masuk Muslim pada zaman Usno di Sabah maka itulah kehidupan yang harus dilalui...[maaf kepada yang beragama Muslim bukan niat provok]

Saya masih ingat lagi semasa kecil, orang lain makan vitamin yang di beli di kedai manakala saya menghisap ranting kayu Imbarazung yang digunakan secara tradisi oleh orang tua-tua untuk membekalkan vitamin dalam tubuh badan kanak-kanak. Ia amat lucu kedengarannya tetapi demikianlah harga KESIHATAN walaupun miskin tapi mesti dijaga.. Orang lain makan tablet untuk segarkan otak manakala bapa saya berikan saya minum akar dan kulit kayu yang boleh menguatkan semangat.
Itu saja pilihannya kerana tidak mampu mendapatkan lebih dari itu...

Namun disebalik kehidupan yang ringkas itu banyak hikmah yang tersembunyi dalam kehidupan sedemikian. Kami membesar dengan LARANGAN KERAS dari bapa saya - Jangan JADI PEMABUK

Demikianlah nasihat bapa saya :

Jangan Jadi PEMABUK, dalam HUKUM AGAMA LABUS hanya sekali dalam setahun diperbolehkan untuk minum barang yang memabukkan iaitu pada MUSIM MOGINUM itupun tidak dibenarkan MABUK sampai Pengsan. MOGINUM adalah satu UPACARA untuk berpesta dengan roh-roh nenek moyang dengan itu diperbolehkan minum barang memabukkan. Itupun tidak boleh mabuk seperti zaman sekarang.

Manakala yang selebihnya bapa saya katakan jangan TERPENGARUH dengan BUDAYA LUAR yang asing dari adat kita kecuali perkara itu amat berguna dalam kehidupan. Kehidupan yang berasaskan KONSERVATIF tetapi bagi saya cukup baik untuk diri saya.

Pada hari ini sekali lagi saya meninjau kehidupan saya baik dari PEMAKANAN mahupun SOsilx dan alangkah rindunya saya dengan kehidupan LAMPAU SAYA. Ingin sekali ku ciptakan kembali masa depan ini dengan satu PEMAKANAN HARIAN YANG RINGKAS tetapi mempunyai IMPAK KESIHATAN YANG BAIK.
<table style="TABLE-LAYOUT: fixed" width="100%" border=0><tr><td class=smalltext align=left width="100%" colSpan=2></TD></TR></TABLE>
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://momogun.page.tl
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   23/11/2008, 7:08 pm

Best o baca surita kau tuan...terimbas balik kehidupan sy kecil2 dulu...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   24/11/2008, 8:39 pm

myki wrote:
Best o baca surita kau tuan...terimbas balik kehidupan sy kecil2 dulu...

Bah..ko suritalah pula ko punya riwayat hidup ms/mrs myki. Lepas tu baru sya.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   25/11/2008, 12:41 am

kehidupan keluarga tidak sesukar mana juga laa...tidak sampai laaa sumali vagas sana sombol..my father konon kalau buat ladang (padi huma) bukan alang2 boleh makan sampai setahun. sayur bukan tambirang la semua jenis sayur kg da cuba makan. hal duit la yang sukar sikit jual sayur, kelapa, ayam, vogox baru dpt duit. mau makan daging sembelih ayam sj atau vogox. belanja sekolah sebulan bru dapat seringgit...hari2 p sekolah ikat perutla. balik dr sekolah kul 2 p monginsakot sana tagad...kalau hujan2 lagi mau menangis o saya rongiton..tapi bila meningkat dewasa pengalaman bagi saya pengalaman sebegini adalah pengalaman yg mahal semua bukan lagi kenangan pahit..paling suka kalau musim kemarau suvab2 munsud bavang ble dapat udang ikan free...

Tahun 1998 merubah segala. Kemarau panjang melanda semua tanaman tidak menjadi kami sekeluarga telah berhijrah d kk....kehidupan kg pun berakhir

Cerita pasal kemarau panjang tahun tu....dahla kemarau hutan2 d kg juga terbakar. seminggu lepas tu bru sy perasan kg sy sunyi...tiada lg suara2 burung n binatang2 lain dan yg ajaibnya selepas hujan tumbuh melata pula honey dew kampung dalam hutan..tepi jalan mana2 tempat pigi pn ada.

DAN BERJAGA JAGALAH KEMARAU SEUMPAMA INI AKAN BERLAKU SETIAP 14 TAHUN.

Ba randagan girilan kau suda...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   25/11/2008, 12:54 am

ha ha bagus pengalaman dulu-dulu... memang itulah kehidupan kita. pelbagai dugaan dan sebenarnya itumembuat kita lebih matang asal saja kita berfikiran positif.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   25/11/2008, 8:25 am

myki wrote:
..tapi bila meningkat dewasa pengalaman bagi saya pengalaman sebegini adalah pengalaman yg mahal semua bukan lagi kenangan pahit..


Ba randagan girilan kau suda...

Mandatori ka ini myki, ha.. ha..? Saya setuju dengan ko myki, pengalaman yang dilalui bukan lagi kenangan yang pahit tetapi amat indah seperti mana juga perasan tuan bushido.

Pengalaman saya mungkin agak ekstrim berbanding org lain krn sya lahir dalam kelurga yg daif dan tinggal di pelusuk kg yg agak terpencil dr bandar, maka bahang kemajuan lambat dikecapi. Pengalaman yg paling mahal sya sendiri rasai dan alami ialah 3 dekad dulu dimana masa itu ( awal 70an) juga telah berlaku kemarau panjag sehingga memusnahkan segala tanaman dan hasil tani tidak menjadi langsung. Masa itu, rasanya kebanyakan org kg masih bekerja sepenuhnya sebagai petani tradisi, belum lg sebegitu cenderung utk makan gaji...mgkin disbkan peluang pkrjaan kurang dan juga keberatan mngglkan desa tercinta. Masa itu semua bekalan makanan telah habis (beras dan jagung) yang tggl hanyalah ubi dan ada satu ketika bekalan ubi juga telah habis. Apa lg mau buat ni?...pd usia kanak2 sudah tentu tidak dapat memahami apa2, jadi apa saja yg disediakan oleh ibu itulah yg perlu dimakan. Maka hari itu hidangan yg dimakan adalah ONDUT ( sejenis ubi-ubi gadung klu dkm BM klu tk silap), ondut memerlukan proses tertentu utk mengasing bahan beracun..klu ikutkan rasanya memang sedap..tapi oleh krn bukan diet biasa, dan krn tidak memahami, masih meminta ibu utk memasak nasi. Keadaan itu berterusan shgglah krjaan USNO mghntar bantuan makanan disetiap kg utk mengatasi masalah kbluran. Bertitik tolak dari situlah, org kita mula mencari pkrjaan diluar daerah kudat, kbanyakan bekerja di KK sehgga skrg ini dan ada yg lg jauh spt di Smjg Malaysia dll tmpt.

Pengalaman rumilik, monginsakot, mongomot dn sgla kegiatan pertanian di kg, semuanya telah saya lalui. Bgtu jg dgn usaha mencari sdkt wang spt jual ayam, vogox, sayuran, kelapa, pisang dn sbgnya adalah rutin bg saya. Apa yg saya fahami pd ktka ini ialah, segala penat lelah yg kita alami hasilnya tidak setimpal dgn kepenatan kita...contohnya angkut pisang dan kelapa beberapa kali dari kebun ke tepi jln raya...hasil jualannya hanya dlm skitar belas2 ringgit. Namun apa daya kita...itulah pilihan yg ada ketika itu...putaran ganas kehidupan yg sangat ekstrim.

Bapa saya seorang yg agak konservetif...tidak berapa berminat menyekolahkan kami dua beradik yg bongsu krn tlh serik dan kecewa dgn ktdkmahuan abg dn kakak sya utk bersekolah...jd yg jadi mangsa adalah saya dan adik saya. Apabila peringkat umur patut dah bersekolah, bapa saya tidak ambil tahu walaupun saya menunjukkan minat yg tinggi...maka...suatu hr..dgn baju budak kg yg compang camping dan comot pula...saya terus ke sekolah ikut kawan dan terus melapur diri secara berseorangan tanpa ditemani oleh org tua. Apabila sekolah baru dbina dekat kg saya, saya sekali lgi mndaftar diri secara berseorangan. Tamat prgkt SRK...saya sambung SMK...juga dgn iniasitif sendiri...punya kuat semangat hendak ke sekolah. Tamat SMK..keputusan agak baik...bernasib baik dapat kerja cepat dn inilah yg membawa sya ke kehidupan hr ini shgga berjumpa dgn kwn2 forum di awan lepas ini...he..he..

Keperitan hidup sewaktu bersekolah di SMK belum berakhir...bila perlu duit utk bayar yuran dn sbgnya..org tua mengeluh krn terpaksa mencari duit dgn menjual segala yg ada demi utk dptkan duit. Saya sudah mengerti masa tu akan khdupan yg amat terdesak...maka apabila cuti sekolah, kadang2 saya tdk balik kg tapi saya ambil upah menebas di kebun org Cina. Inilah pengalaman saya dlm memperjuangkan nasib sendiri dn keluarga.

Sebenarnya...saya bukan nak buka pekung ( bapa saya tidak mngmbil berat ttg akademi saya) dan tidak bermakna saya membenci dia...saya rasaa dia sudah lakukan yg terbaik..tp itu saja kemampuan dia dan itulah kapasitinya sbg sorg bapa yg terhimpit dgn kesukaran hidup. Sebagai bapa...dia juga ada nilai dan unsur yang amat amat baik terutama dr sg mendidik anak2 ttg kebaikan dan keburukan. Satu perkara yg amat ditegah olehnya ialah MENCURI...saya rasa kalau bapa saya tdk bertegas dalam hal ini, boleh ada kmgkinan saya terlibat dlm curi mncuri ini. Bapa saya tegas dlm hal ini...satu hr saya dan adik saya pegi curi buah nenas kepunyaan pak cik saya sndiri...bila bapa saya tau...saya dikejar keliling kg...tp sya handal berlari...dia tk kejar saya dn adik sya...dia cari kami sampai ke malam...jadi mlm itu kami tidak berani balik ke rumah...tidur di mana agak nya...kami tidur di atas pokok Belunu. jd itulah pgjrannya...wlu ekstrem tp berkesan..

KALAU WAKTU BISA DIULANG SEMULA, INGINKU MERASAINYA SEMULA SEKALI LAGI...NAMUN SEMUA ITU TINGGALLAH KENANGAN YG TDK MUNGKIN LUPUT DI INGATAN SAMPAI KE AKHIR HAYAT.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
Sponsored content




PostSubyek: Re: Di sebalik kehidupan ini...   

Kembali Ke Atas Go down
 
Di sebalik kehidupan ini...
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: Welcome Momogun :: New Member Introduction :: Pointutun Kondiri-
Navigasi: