Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 1 user online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 1 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   3/12/2008, 9:06 pm

bah silakan..siapa yang ada pengalaman dalam hal ini. ada ramai yang tak tau kerja dan tugas ketua kampung sekarang ni.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   4/12/2008, 6:28 pm

Secara terperincinya, sayapun kurang maklumat krn ini perlu tengok diorang punya deskripsi tugas yg diberi oleh jabatan mereka. Tp secara umumnya, peranan utama mereka (kk) ialah menyelesai masalah2 yg bersabit dgn prkara sosial yg berlaku di kg mereka merangkumi hal2 rumahtangga, pertelagahan sesama pnduduk, kes2 curi dan pelbagai jenayah ringan. Mereka juga bertanggungjawab utk membuat pengesahan kelahiran bayi - bagi tujuan permohonan surat beranak dan pengesahan kematian - utk tujuan penyediaan surat mati oleh pihak JPN , pendaftaran perkahwinan, pengesahan permohonan tanah dll.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   4/12/2008, 11:24 pm

saya rasa kalau macam itu seorang ketua kampung harus bebas dari kes sosial dan akhlak dalam kira-kira 20 tahun. jika bersih sikapnya dalam masa 20 tahun barulah layak jadi ketua kampung...ini pendapat saya sajalah..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   5/12/2008, 11:49 am

Itu yang sepatutnya, mempunyai rekod baik, berakhlak bersih dan mempunyai sifat2 yg terpuji. Tapi susah ba mau cari org bgtu itu tuan bushido, yg pntg boleh jlnkan tugas dgn cemerlang dan boleh berlaku adil dan saksama, bukan berat sebelah dan sbgnya sb kadang2 dorang ni pun ada juga yg one-sided.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   8/12/2008, 10:50 am

TUGAS UMUM KK oleh Tuan Randagan.
- perkara sosial yg berlaku di kg mereka merangkumi hal2 rumahtangga
- pertelagahan sesama pnduduk [perselisihan]
- kes2 curi dan pelbagai jenayah ringan. [jika keadaan gawat perlu bawa di
mahkamah]
- juga bertanggungjawab utk membuat pengesahan kelahiran bayi - bagi tujuan
permohonan surat beranak dan pengesahan kematian - utk tujuan penyediaan
surat mati oleh pihak JPN , pendaftaran perkahwinan
- pengesahan permohonan tanah dll.


saya rasa tugas-tugas diatas sangat memerlukan seseroang yang mempunyai karakter yang tepat. jika tidak demikian sangat banyak masalah yang dapat di ciptakan dan bukan menyelesaikan masalah....

apapun sekurang2nya seseorang KK ini memerlukan hati yang benar-benar hidup dalam dunia nyata... dan bukan nak wang elaun ketua kampung saja.

maknanya seseorang KK ini adalah orang yg benar2 dapat di lihat orang bahawa dia benar2 telah bersungguh2 menjaga hidupnya dengan baik utk memimpin kampungnya.

tiada sikap itu maka itulah sebabnya setiap kampung momogun tidak ada pintu gerbang macam di sarawak..

ketua kampung kita tak ada cita-cita dan selera utk bermasyarakat dalam daya saing yang sesuai dengan zaman ini. Tidak hairan kalau KK lebih di lihat sebagai pemusnah institusi kebangsaan Momogun kerana tak ada nafas dan tiada kepimpinan.

benih kepimpinan tak dapat lepas dari satu keinginan utk maju ke depan dengan mempertahankan kebangsaan kita. jika tidak demikian maka KK itu sedang tidur lah mangkali he he
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Sponsored content




PostSubyek: Re: Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?   

Kembali Ke Atas Go down
 
Apakah tugas-tugas umum ketua kampung?
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: Vozoon do Momogun :: Peranan Ketua Kampung dan JKKK-
Navigasi: