Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 2 uses online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 2 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Apa Peranan JKK

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Apa Peranan JKK   3/12/2008, 9:08 pm

ini pun sama juga ni banyak masalah berlaku dengan JKK. apa kerja2 mereka ni?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   4/12/2008, 6:08 pm

Sebenarnya, pentadbiran prngkat kampung sama strukturnya dengan pentadbiran negara. Ketua kg adalah ibarat DYMM YD Agong dan Pengerusi JKKK adalah Perdana Menteri, manakala AJK yg lain adalah kabinetnya. Yang mnjadikan Jwtnkuasa KKK tidak berfungsi ialah orang yg memegangnya. Buat masa ini, di kawasan kita ini, pengerusi2nya terdiri daripada mereka yg masih berpendidikan rendah dan kurang pengalaman serta tidak mempunyai PR yang baik. Ditambah pula dengan sikap mereka yang sebenarnya tidak memehami tugas sebenar seorang pengerusi melainkan hanya merasakan mereka telah memegang jawatan itu dan berbangga krn memegangnya...masih ada unsur glamour juga ni.

Ini ditempat kita tuan bushido...perlu ada perubahan di masa akan datang krn pemimpin akar umbi ini adalah bahagian yg penting utk menetukan bahang kemajuan sampai ke kawasan desa. Tetapi di Semenanjung sudah maju...ketua kampungnya..ada digree holder, pengerusinyapun ada yg pemegang digree juga...kebanyakan pesara awam atau swasta. Jadi inilah bukti, mereka lebih matang dari segi selok belok pentadbiran. Menyedari hakikat inilah, Sabah setuju masuk Malaysia dgn berbekalkan syarat 20 prkra kawalan keselamatan Sabah..pun masih bocor, masih bolos, masih lolos. Jadi sebenarnya, kita mahu belajar dari mereka kerana mereka lebih senior...kita cuma mau BELAJAR bukan mau tengok mereka kurangAJAR..ok..he he..

Jadi begitulah sedikit sebanyak gambaran...sepatutnya mereka buat kerjalah. Dah dapat jawatan itu, buatlah kerja, kalau tidak, sampai bilapun kita tak akan maju.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   4/12/2008, 11:45 pm

memang banyak perkara yang kita belajar ini tuan randagan. namun kita kena acu berdasarkan budaya kita disini juga...

saya rasa dalam apapun hal.. yang paling penting di pelajari ialah kepimpinan dan sikap. ini amat penting dalam menjadi tunjang kampung2 masyarakat kita.

di harap generasi sterusnya ada melihat jalan perubahan dalam hal ini.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Ferr
Tompinai
avatar

Jumlah posting : 27
Registration date : 06.01.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   12/1/2009, 12:28 pm

sia tnguk di sini peranan JKK 'lembab'...begini la geng...sia ada 1 idea utk setiap cawangan bahagian matunggong harus mmpnyai komuniti...sia kira mo buat satu komuniti d kg sia...peranan persatuan komuniti ini lebih kurang jg dgn JKK cuma ia lebih ada keistimiwaannya sendiri...seumpamanya...baru2 ini sia dgn geng2 sia ada wat 1 komuniti d tmpat tnggal sia skg di inanam..kami ada 5 org pengasas termasuk sia jg...5 org pengasas ini mndpt sokongan sepenuhnya oleh pejabat perhubungan Adun N13 inanam iaitu salah satu drpd 5 org pngasas anak YB Adun di inanam..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Ferr
Tompinai
avatar

Jumlah posting : 27
Registration date : 06.01.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   12/1/2009, 12:32 pm

boli dikatakan kami buka 'company' baru la.. drpd duduk diam saja kan lebih baik buat sesuatu yg berfaedah..komuniti ini tdk kepada politik tetapi lebih kepada aktiviti2 di kg yg mndatangkn faedah dan jg money income...ni bulan kami suda mula dgn nama 'Persatuan Lambang Pemuda N13. Inanam'...klu 'company kami berjln lancar, sia mo buka satu lg komuniti di kg sia sindiri d kg kandawayon....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   12/1/2009, 5:08 pm

Ferr wrote:
sia tnguk di sini peranan JKK 'lembab'...begini la geng...sia ada 1 idea utk setiap cawangan bahagian matunggong harus mmpnyai komuniti...sia kira mo buat satu komuniti d kg sia...peranan persatuan komuniti ini lebih kurang jg dgn JKK cuma ia lebih ada keistimiwaannya sendiri...seumpamanya...baru2 ini sia dgn geng2 sia ada wat 1 komuniti d tmpat tnggal sia skg di inanam..kami ada 5 org pengasas termasuk sia jg...5 org pengasas ini mndpt sokongan sepenuhnya oleh pejabat perhubungan Adun N13 inanam iaitu salah satu drpd 5 org pngasas anak YB Adun di inanam..

Great idea mr.ferr. Yg sbnarnya, siapun sudah mula brgerak dgn cara sentiasa brdamping dgn JKKK dn bila ada peluang utk mengutarakan idea/pndapat, sia akan maklumkn pd pngerusi JKKK. Matlamat kta sama, bezanya sia brtindak secara solo, kao brtindak scara komuniti...ini lbh brkesan sia rasa. Jd balik kg nanti ini, sia cuba cari team members utk form itu group.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   12/1/2009, 8:00 pm

saya rasa ini bagus juga ni. tetapkan misi dan visi kepada komuniti itu. termasuk menyatakan kepada Jkkk dan KK apa yang wajar di lakukan. Pada masa yang sama komuniti itu dapat membantu penduduk dalam memastikan kemudahan di kg itu di follow up selalu.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Ferr
Tompinai
avatar

Jumlah posting : 27
Registration date : 06.01.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   17/1/2009, 12:06 pm

Randagan..ur great too...!!...klu solo2 bertindak mmg slow skit..sia rasa bgus ko bikin team members..lg brksan....dan ini brtujuan akan lbh dkat lg dgn rakyat mesra...ini lah kelebihan persatuan komuniti ini, bagi ahli2 komuniti diberi keistimewaan dan di samping itu jg utk kejayaan bgi rakyat kg..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   17/1/2009, 12:37 pm

Kita interrup dgn pntadbiran kg kena smart...kta tdk boleh dilihat sbg pngkritik...lbh2 kalu nampak macam mo take over. Yg penting kita ada komunikasi dan ada interaksi...sb sbnarnya, kta memang ada kelebihan dr segi knowledge dn accesment dunia global. So, ini yg perlu kta sampaikn pd mereka. Dgn cara ini, secara tdk langsung, kta tlh jg menabur bakti kpd bangsa kita wlu cuma dlm bentuk pnduan dn bimbingan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   17/1/2009, 7:27 pm

ayatuk... nadzatu sinta ku dinot formula di Ferr om Randagan kanangan ko iti gama manahapan dot kg do komomogunan.

banal ko unsopot oku tu, inot idea dikou praktikal om sombo2 nga adapat papanau om sid miabal ot hiza kadapat tokou mitatabang dot okon i ko kindorosi po dot kk antava jkk dot kosolod po dau.

ong yaditi avasi dot sumusui oku diti idea dikou bala iti.

kounsapatan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Ferr
Tompinai
avatar

Jumlah posting : 27
Registration date : 06.01.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   25/4/2009, 1:33 pm

lama sy tdk masuk sini...heheh..sibuk ja ba sia skg...stakat ni sia dgn geng sia dilantik dlm organisasi bagi kelab sukan komuniti N.13 inanam...jadi objektif dlm kelab tersebut mmg terhad hanya fokus kpd sukan..tapi disini kami berpeluang buat program2 seperti program lawatan kg, buat amal kebajikan, kerjasama dgn JKK, gotong-royong..jg kelab ini kami mengfungsikan sbg 'mata dan telinga' bagi pihak persatuan pemuda dan belia utk lebig mesra dgn org kg, dan secara langsung kami bertndak sbg induk oleh pemimpin wakil rakyat iaitu yb di kg tersebut. jadi kerja jkk skg tdk membebankan lg...misi ini jg dpt menarik org ramai pemuda dan belia utk menyerap dlm parti suatu ari nnt...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 33
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   14/5/2009, 2:45 pm

percaya ka tida...gara2 kita ni generasi yg mcm kurang diberikan dan mungkin diri sendiri x mahu menceburkan diri dalam bab-bab pembangunan akan jadi mcm ni....sbab tu lahirnya pemimpin kampung yg kurang berkualiti...

(tapi klu bagi adat dgn org kampung no 1 la.....dan klu suara yg x menentu pun no 1 juga)

kita ni yg perlu mengubah segala2nya.....kita perlu belajar....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   17/5/2009, 8:24 pm

pasal adat ini pun sebenarnya cukup malang pada masa kini...
ramai orang tua @ ketua kampung tidak tau adat2 ni sebenarnya...

di kalangan rungus sekarang tidak ramai yang tau adat..
tapi yang kurang adat memang ramailah...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 33
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   22/5/2009, 12:47 pm

bushido wrote:
pasal adat ini pun sebenarnya cukup malang pada masa kini...
ramai orang tua @ ketua kampung tidak tau adat2 ni sebenarnya...

di kalangan rungus sekarang tidak ramai yang tau adat..
tapi yang kurang adat memang ramailah...
hahahahaha...mmg betul kurang adat....aku skrang tgh blajar dgn nenek aku pasal adat2 ni...mau bljar pasal undang2 kerungusan....master program ni...he3...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Randavi
Tompinai


Jumlah posting : 25
Age : 46
Location : Kungan Tavan
Registration date : 22.04.09

PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   25/5/2009, 1:05 am

JKKK...

Atag ong kilo dot adat om ilo posurut do komojuan kampung... topot hal dot adat mangadat gagamaon do ketua kampung. JKKK nopo om hal do komojuna om keselamatan do kampung.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: Apa Peranan JKK   

Kembali Ke Atas Go down
 
Apa Peranan JKK
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: Vozoon do Momogun :: Peranan Ketua Kampung dan JKKK-
Navigasi: