Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 2 uses online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 2 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Suami memukul Isteri

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Suami memukul Isteri   7/1/2009, 7:26 pm

pada masa kini ada pelbagai isu suami isteri yang kritikal. perkara ini juga terjadi dalam bangsa Momogun.

malah yang melakukan hal ini adalah mereka yang berpendidikan malah golongan berpangkat.

apa pendapat kita ttg hal ini?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   8/1/2009, 7:32 pm

bushido wrote:
pada masa kini ada pelbagai isu suami isteri yang kritikal. perkara ini juga terjadi dalam bangsa Momogun.

malah yang melakukan hal ini adalah mereka yang berpendidikan malah golongan berpangkat.

apa pendapat kita ttg hal ini?

Inilah kenyataan dan fakta yg sebenar. Kes2 sprt ini trjadi dlm masyarakat momogun dan melibatkan bukan sj yg bpendidikan tinggi tp yg brpangkat, brpengaruh, brgelaranpun ada. Kes suami pukul isteri sebenarnya tdk seharusnya trjadi namun ia biasa kita dgr...yg jarang kita dgr, isteri pukul suami...inipun ada juga, bukan tdk ada...tp jarang2. Apakah dorongan dan penyebab suami pukul isteri...kitapun tdk berapa memahami. Pd saya, yg perlu menjadi ukuran ialah: isteri adalah seorang perempuan dan bukan lawan bagi suami yg sudah tentunya seorang lelaki. Kalau dah tak sayang lagi...biarlah dilepaskan...biar si isteri itu mencari haluan yg lbh damai dlm hidupnya.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
Enuvung
Pinsan Haring


Jumlah posting : 75
Registration date : 16.10.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   13/1/2009, 5:19 pm

Saya kira2lah kan Randagang... ni kaum wanita kena ada ilmu pertahanan diri dan berpelajaranlah sikit... sebab bila si isteri kena pukul senang aja kasi vakas aja pakai ilmu tinjukah, taekwandokah, silatkah dsb. Bila si isteri tidak tahan dengan perangai suami senang aja cerai.. buat apa hidup sebumbung bersama kalau tidak sehaluan.. sayang, sayang juga tapi kena berpada-pada... kalau si isteri diceraikan oleh suami isteri lagi susah tak ada kerja dengan anak-anak yang ramai dijaga macam mana kasi makan... laki enjoy sana-sini... hah.. itu sebabnya ni kaum wanita kena bepelajaranlah sikit.. kalau tidak dapat kerja yang bagus2 pun pandai ABC dan 123 bolehlah hidup berbisnes sendiri..

Wahai wanita-wanita Rungus bangkitlah dari tidurmu.....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   13/1/2009, 7:31 pm

Jadi Enuvung, nunu no ong dikau dot silat2an? Kuntau dati? Atau kugfu di Jacky Chan dati ot nomitan nu? Ong jurus ogi dati varo, asabak no ilot momobog ilot savo dilo. Sya setuju dgn kau enuvung. Para wanita seharusnya ada asas pendidikan stdknya utk mampu menyara diri sendiri bila brlaku prpisahan suami/isteri. Saya jg stuju, kalau sudah tdk serasi, tdk sebulu...buat apa lagi berkongsi selimut. Perlu ada sedikit keberanian utk melalui prjalanan hidup ini tanpa terlalu bergantung secara mandatori kpd suami. Kebergantungan yg tdk brpilihan lain, boleh memaksa diri terus menjadi mangsa keganasan rumahtangga. Soal kasihan pd anak2 jg menjadi faktor besar knpa terlalu berat bg c s3 utk meminta "clearence certificate". Berdikarilah ckit kan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
Enuvung
Pinsan Haring


Jumlah posting : 75
Registration date : 16.10.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   14/1/2009, 8:19 am

hehe... aso silat ku ong yoku... baiko memakai do sifat tegas dalam membuat keputusan bersama tapi kalu laki bersifat kurang ajar juga bah adalah silat tinju taekwando ciptaan itu keluar. saya bukan mengajar para wanita melawan tapi itulah kelemahan wanita, terlalu bergantung sbb tidak ada pelajaran dan pekerjaan serta terlalu risau dan kesian pada anak2 bila tidak ada bapa sedangkan mental, fizikal dan hati sangat menderita.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   14/1/2009, 10:23 pm

walau pun saya blum bersavo tapi kalau soal2 nak memukul isteri ni memang saya tidak sanggup. Sedangkan memukul lelaki pun saya perlu kena belasah dulu baru ada niat membalas inikan pula pasal memukul isteri hanya sekadar cemburu, tidak puas hati, marah dan sebagainya.

seandainya sekalipun isteri berbuaya prend dengan pakistankah atau orang lain perkara yang paling mudah ialah tinggalkan saja isteri tanpa sakitkannya dari segi fizikal. Pada saya cara ini lebih bagus kerana sekurang2nya saya berundur dengan keadaan yang suci tanpa menumpahkan darah, kasi lebam kah atau menerajang kah.. no lahh kalau macam gitu...


pada saya tindakan yang paling berkesan adalah tinggalkan dalam keadaan diri kita dalam kesempurnaan dan jangan tinggalkan dalam keadaan kita di bencinya kerana memukul.. he he pada saya ni senjata yang ampuh bagi isteri yang ndak jujur. supaya apabila ada masalahnya kelak dia akan sedar bahawa saya jauh lebih baik dari yg dia tahu. hu hu hu
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   15/1/2009, 8:36 pm

Enuvung wrote:
hehe... aso silat ku ong yoku... baiko memakai do sifat tegas dalam membuat keputusan bersama tapi kalu laki bersifat kurang ajar juga bah adalah silat tinju taekwando ciptaan itu keluar. saya bukan mengajar para wanita melawan tapi itulah kelemahan wanita, terlalu bergantung sbb tidak ada pelajaran dan pekerjaan serta terlalu risau dan kesian pada anak2 bila tidak ada bapa sedangkan mental, fizikal dan hati sangat menderita.

Ba atago kamai obpinai bushido, agansad ko di enuvung...he..he..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 33
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   14/5/2009, 3:10 pm

ni bg aku la.......
sendiri pun kena tahu la....

lelaki mmg x lari dengan sifat egonya....
perempuan mmg x lari dgn sifat degilnya....

rasa2nya...perangai ini perlu lah diubah...perlu ada kesefahaman antara 1 sama lain...(bkn lam selimut ja)
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   17/5/2009, 8:16 pm

bagi lelaki, mesti ada sikap kalau tidak puas hati jangan jadikan tangan dan kaki sebagai alat memukul isteri...

ini jelas satu pelanggaran berkeluarga yang sangat teruk. salah besar dalam hukum momogun sejak purba..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Randavi
Tompinai


Jumlah posting : 25
Age : 46
Location : Kungan Tavan
Registration date : 22.04.09

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   25/5/2009, 12:12 am

Momobog do savo it kusai... amu apatut gamaon.

Topot kuran ong momobog do savo it ondu... kopimot oku yadkiti ot najadi. Memang kisalah it kusai tu miniinum... topot amu dati mingaam ong sampai sandango...

Kuran noka ong iti hal diti... apatut ko amu ong sumuli it kusai.

Baiko duatan tomod...

Yoku


Randavi Vozoon
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
harnot
Tompinai


Jumlah posting : 22
Registration date : 29.10.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   28/5/2009, 10:01 pm

mad it 26may varo ot seminar menangani keganasan terhadap wanita sid bangunan baru wisma wanita kk..om varo noh ot usul meminda akta keganasan rumah tangga 1994..okon koh aiko keganasan melibatkan penderaan kekerasan tetapi juga berkaitan penderaan berbentuk emosi..kalau tersilap panggil isteri hodoh kah, tiada potongan kah...asal yang boleh menyebabkan tekanan emosi pun macam boleh kena dakwa oh tuan.. Smile
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   29/5/2009, 1:16 am

pulzahon banal ot ongo kusai biano....
kuran po mah itit misavo nga mibobog diti mad amu mingaam mai. avagat ot adat ong otopot no iti hal yaditi.

baiko itit buatan tulun biano tu amu no rumonok dot adat om hoturan dot sirang jadi ogumu no pogi ot kusai momobog tondu om it tondu nga momobog kusai.

ong otopot no itit ritan dot masalah dot yaditi nakagama diti antad sid kusai ot nakagama dot yadino.

sira dot amu no apapag ot kewibawaan dot ongo kusai secara keseluruhan sid mato dot masyarakat sekaligus it pandangan umum dot ongondu sid kusai nga norungoi no sampai dot it respek dot ondu nga semakin susut dari masa ke semasa.

jadi so-ira dot it ongo kusai secara umum nga aso no ot gama dot moimpanggol vagu dit kewibawaan dioti tongokusai kondiri maka akhirnya terbentuklah satu generasi di mana lelakinya tidak ada harga di mata masyarakat.

secara umum hal ini makin merebak dan akhirnya pada masa akan datang kita akan saksikan bahawa moralitas masyarakat makin menurun.

pandangan saya ini adalah berdasarkan kepada fakta tradisi Momogun sendiri di mana kesimpulan dari faktor ini adalah menghasilkan generasi yang hancur @ nasab ka dit gulu-gulu.

jadi sebagai lelaki haruslah yang terbaik yang kita pertontonkan kepada masyarakat supaya generasi yang lahir terus mempunyai set mind yang tinggi dan bukannya murahan
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   29/5/2009, 1:20 am

pulzahon banal ot ongo kusai biano....
kuran po mah itit misavo nga mibobog diti mad amu mingaam mai. avagat ot adat ong otopot no iti hal yaditi.

baiko itit buatan tulun biano tu amu no rumonok dot adat om hoturan dot sirang jadi ogumu no pogi ot kusai momobog tondu om it tondu nga momobog kusai.

ong otopot no itit ritan dot masalah dot yaditi nakagama diti antad sid kusai ot nakagama dot yadino.

sira dot amu no apapag ot kewibawaan dot ongo kusai secara keseluruhan sid mato dot masyarakat sekaligus it pandangan umum dot ongondu sid kusai nga norungoi no sampai dot it respek dot ondu nga semakin susut dari masa ke semasa.

jadi so-ira dot it ongo kusai secara umum nga aso no ot gama dot moimpanggol vagu dit kewibawaan dioti tongokusai kondiri maka akhirnya terbentuklah satu generasi di mana lelakinya tidak ada harga di mata masyarakat.

secara umum hal ini makin merebak dan akhirnya pada masa akan datang kita akan saksikan bahawa moralitas masyarakat makin menurun.

pandangan saya ini adalah berdasarkan kepada fakta tradisi Momogun sendiri di mana kesimpulan dari faktor ini adalah menghasilkan generasi yang hancur @ nasab ka dit gulu-gulu.

jadi sebagai lelaki haruslah yang terbaik yang kita pertontonkan kepada masyarakat supaya generasi yang lahir terus mempunyai set mind yang tinggi dan bukannya murahan
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 33
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   2/7/2009, 12:14 am

skrang ni...undang2 pasal isteri mmg kuat la....isteri x mau melakukan hubungan gan suami sendiri pun klu dia dipaksa blh kena dakwa tau....

ba....tompinai....
kuran ka ong isteri yg pukul suami....

aso po o undang2 naku oi....he3....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Randavi
Tompinai


Jumlah posting : 25
Age : 46
Location : Kungan Tavan
Registration date : 22.04.09

PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   8/7/2009, 1:44 am

Momobog ot kusai dit savo dau... varo akta.

Momobog ondu dit savo dau... kuran.

Situasi yang sama...

Mongorogol ot kusai... varo akta.

Mongorogol ot ondu... kuran.

Mad amu naku gima adil it ongo akta diti oi....

Hahahah... sekadar persoalan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: Suami memukul Isteri   

Kembali Ke Atas Go down
 
Suami memukul Isteri
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: The Momogun Family Discussion-
Navigasi: