Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 3 uses online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 3 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 

Sila nyatakan pilihan anda seperti dibawah?
A::Pertama
33%
 33% [ 1 ]
B::Kedua
0%
 0% [ 0 ]
C::Ketiga
33%
 33% [ 1 ]
D::Keempat
33%
 33% [ 1 ]
Total Suara : 3
 

PengirimMessage
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   1/10/2008, 10:49 pm

PERTAMA kalau boleh batalkan projek itu dan cadangkan agar seluruh kawasan
yg terlibat itu di jadikan sebagai KELOMPOK GETAH milik orang-orang kampung di
sana.

KEDUA teruskan projek milau ini tetapi pastikan seperti mana-mana
kawasan lain apabila tanah mereka (lebih-lebih lagi tanah yg diambil adalah
tanah adat atau TANAH NENEK MOYANG MOMOGUN) diambil pastikan setiap orang
kampung yang terlibat di bina rumah teres kos sederhana rendah di kawasan
Badarag dekat sekolah Sikuati. Ini adalah adil untuk peribumi Momogun Rungus.
Kerajaan tak bolehlah hanya tahu ambik untung dgn pembinaan empangan itu dan
selepas itu kerajaan habis-habisan nak pungut bayaran bil air dengan orang
momogun.

KETIGA kalau rumah tak bina tak apa tetapi pastikan di bayar
pampasan wang utk bina rumah murah di kawasan Badarag (daripada pilak-pilak pula
yg merajalela di sana) dan pastikan kerajaan menggantikan tanah yg mereka ambil
itu. janji tanah itu di gantikan tempat dan kawasan tak kisahlah walau pun di
sempadan kalimantan sekalipun tempat itu tak ada masalah janji kerajaan perlu
ganti tanah nenek moyang kita. nenek moyang kita bersemadi dalam tanah momogun
dan janganlah pula kita di hina dengan projek seperti ini.

KEEMPAT boleh
teruskan projek itu tetapi kenalah bayar pampasan sewajarnya iaitu berikan wang
pampasan utk membina rumah mereka sendiri di kawasan tanah yg di tetapkan iaitu
di badarag sikuati dan pada masa yang sama bekalan air akan di bina kerajaan
kepada mereka di badarag dan pastikan dalam masa 100 tahun air tersebut adalah
PERCUMA BUAT MEREKA. 100 tahun adalah satu penggal kalender orang momogun rungus
dan itulah ukuran yg adil.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   15/10/2008, 1:13 am

Tiada tempat lain sudah kaaa...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   15/10/2008, 8:56 pm

silo ot mingaam dilzo tu it kodori sasambaon do molzohing tokou ilo badarag om osomok sid badi sikuati..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   16/10/2008, 11:23 am

Bukan ba bunshido maksud ku bo....inot pangagamaan dioti dot peojek tadahan air bo...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   16/10/2008, 11:47 am


Bukan sanang baa buka tanah......Apalagi ong kiongo tanom no....sanang2 mau ambil.....
Sid kg dahai nga ogumu i nonuvan tanah.....nga atag tu sid ongo burul2....nga asayang i bo tu kan imatan do burul2...avantang o tanah kabo dioti....
tining-ngining ku nga pananaman do kalapa sawit.....otorima i la...tp yg x boleh terima ni....mrk (pihak berkenaan) mahu angkut org luar masuk utk kerja d sana....hai x bleh nak bayangkan apa kan jadi nanti....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Admin
Admin
avatar

Jumlah posting : 144
Location : Momogun Planet
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   16/10/2008, 7:42 pm

sumombo no it ongo urang tua momogun? aso no banal ot kewibawaan dot ulun tokou biano oi?

adei aso katagan ong yadino.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://momogun.page.tl
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   16/10/2008, 10:15 pm

urang tua n jkk kasi biar saja..nongosuvuan kikiroon ku...sejak 20 tahun lepas org kampung mahu mohon lesen untuk tanah tu, tapi tu urang tua tida mau saign tu borang permohonan..sekarang urang tua da tukar da terlambat....kakal no momonungal, miurolow po mato....harap harap jangan lah jadi pusat penternakan pti
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Admin
Admin
avatar

Jumlah posting : 144
Location : Momogun Planet
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   17/10/2008, 2:12 am

mad nolzumaagan ti bansa tokou ditit nakalzamata ot bahazan biano iti. suvai no ko mugazid om mugavid tokou ditit solzumpak vagu no diti...
ong baiko magavuk om mi-inum ot gagamaon diolzo..memang nakabaradtut no bvanal ot koudazaan [budaya] bansa momogun..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://momogun.page.tl
myki
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 100
Location : kk
Registration date : 12.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   17/10/2008, 2:52 am

obo-oi ong aso no banal mangahatul iti...ongo anganak po dati bai mipit pipit po si pomogunan kondiri...okon ko indo domoon
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Admin
Admin
avatar

Jumlah posting : 144
Location : Momogun Planet
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   4/11/2008, 1:00 am

mad nouripon tokou e sid pomogunan dot nitungkus diaki tokou kodori...
banal no ko dumingkahang tokou sid ongo PTI dati diti.. yaoti no ot tuan ong biano-biano.. mindamo yoti IC nga kadapat itokou mad amu naku mindamo...patahakl nopo dot harta diaki dau kodori ot pigagama..

okonko alang2 kosog tongaki mangapad bansa di gulu po..sampai asanggup migaras sid isan pantai..nga biano po dumingkahang tokou sid sistem dot amu memihak sid bansa kondiri....

suvai ko kining do gulonggong do tombolog kangkaput dati tih om asadar opgi ti bansa tokou...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://momogun.page.tl
Enuvung
Pinsan Haring


Jumlah posting : 75
Registration date : 16.10.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   7/11/2008, 6:03 pm

macam mana mau usir orang asing badarag tu ahh?? inilah orang kita ni, terlalu baik betul sama diorang.. tengok sekarang diorang yang bermaharajarela kita pun tidak dapat apa2.. 
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   7/11/2008, 6:44 pm

entahlah terlalu baik atau terlalu tidak berfikir... tapi saya lebih yakin bahawa mereka tidak berfikir bah tu..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
Sponsored content




PostSubyek: Re: Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?   

Kembali Ke Atas Go down
 
Manakah yang anda harapkan atas projek Tadahan Milou?
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: Momogunology Lobby :: Momogun Ethnic Issues-
Navigasi: